Niels
Ebbesen Grue (1879-1937)
Torp
Opført 1907
Set fra Søndergade fås her et indtryk af den sydlige gavl af ”Torp”,
arkitektens eget hjem, som han tydeligt har navngivet og dateret
1907 – året inden han giftede sig med sin udkårne, Maren Olsen.
Fotografiet er formodentlig taget kort efter opførelsen. Vinduerne
er malet mørke (rødbrune/grønne?) og der går kun en meget beskeden
sti op, hvor siden Torps Allé kom til.
Det store private hjem er udført i en markant kontrast mellem hvide
cementsten og røde mursten. Arkitekten arbejder med en modsætning,
som han i Lille Dalgaard opnåede ved at modstille de røde sten med
de pudsede, hvide vægflader.
Med stor effekt har Grue brugt blankmur (ubehandlede røde mursten)
fra soklen og helt op til vinduesbrøstningen – som var det et højt
panel, der løb huset rundt. De røde sten kommer igen i de fine buer
over vindueshullerne, hvor de er stillet lodret i kontrast til de
vandrette sten i båndet rundt om huset. Dekorativt har Grue ’mildnet’
overgangen mellem bånd og stik over vinduet ved at indsætte en hel
og en halv sten for oven til højre og venstre for vinduet lige under
blankmursbåndet. De røde sten dukker atter op i en tandsnitsgesims
vandret hen under tagskægget og op i den trekantede gavl – både
langs taget, men også i et tandsnitsbånd i højde med bunden af 1.
sals vinduer og dernæst i et rent bånd henover vinduerne i samspil
med buestikket med de lodretstillede sten. Slutteligt optræder de
røde sten som en meget dekorativ, helt symmetrisk indramning af det
cirkulære gavlvindue. Som på Lille Dalgaard fortsættes
materialkontrasten helt op i skorstenens dekoration. Torp bærer
tegltag og har en enkelt fladbuet tagkvist.
Dannebrogsvinduerne er en interessant blanding af store glasflader
og småsprossede ruder – særligt i de små ovenhængte ruder. Kigger
man på billedet fra Torps Allé siden er det dog også tydeligt, at de
to sidevinduer i det midterste vinduesfelt er småsprosset. Her er
effekten klart dekorativt udnyttet. Det var nemlig blevet muligt for
almindelige mennesker at betale sig fra glas i de store
vinduesformater. På 1. sal har Grue valgt den billigere løsning med
småsprossede ruder.
Bag ved, og helt sammenbygget med villaen, har Grue bygget et hus,
der formodentlig var til praktiske formål. Der er skorsten, så det
har måske bl.a. været vaskehus. Det ganske usædvanlige tag kan vist
bedst beskrives som havende afvalmede gavle (d.v.s. delvist
tagudhæng direkte ned mod den korte gavl), der for oven afsluttes af
små gavltrekanter forsynet med små trekantede vinduer. Stilen synes
som en blanding af skønvirke og en nordisk, romantisk tradition, som
den Andreas Bentsen arbejde med i sit virke på Vallekilde.
Kun sprællet i kontrasten mellem de to farver i murværket skiller
dette hus med sin jævne takt og harmoniske symmetri fra at ligge som
en helt stilren forløber for det meste af det, der blev typisk for
Bedre Byggskiks huse.
Fra ”Torp” er der i familiens eje bevaret to
interiør fotos. Det ene er taget i stuen. Iøjefaldende er det lyse
kasetteloft. Parallelt med væggene ligger de pålagte inddelinger med
omhyggeligt affasede kanter vinkelret på hinanden ind mod midten,
hvor de kommer i spil med en dekoration, der er lagt diagonalt på,
og fremhæver midten af rummet. Væggene er malet mørke i kontrast til
de hvidmalede gerichter og døre, der for oven er prydet med en et
topstykke, der øverst bærer et bølget ornamentbrædt. I det venstre
hjørne er der opsat en brændeovn, hvorpå der står en keramisk kat
udført af Niels Hansen Jacobsen. Den er i 1990’erne erhvervet til
Vejen Kunstmuseum, og kan ses i keramiksamlingen. De to små krukker
er formodentlig også udført af Hansen Jacobsen. På væggene hænger
indrammede reproduktioner, som Niels Ebbesen Grue muligvis har købt
rundt om i Europa, da han var på valsen. Til venstre for døren
hænger eksempelvis midtfor Rafaels Madonna, der kan ses i Dresden,
og yderst til højre hænger en reproduktion af den franske maler J.
F. Millets berømte maleri, ”Angelus” fra 1857-59, af to landarbejder,
der beder. Det kan i dag ses på Musée d’Orsay i Paris.
Det ferniserede trægulv er ganske enkelt, og i stærk kontrast til
historicismens overlæssede møbler, er stole, bænk og bord udført som
befriende enkle bearbejdninger af inspiration fra simple almuemøbler.
Slægtninge mener ikke, at de er tegnet af Niels Ebbesen Grue. En af
stol, som den til venstre for døren, findes hos en slægtning.
I hjørnet til højre er der en vinkelbænk bag hvilken der hænger et
mørkt, uldent tæppe. På det er der applikeret lyse måger i et
dekorativt bortforløb, der fører tankerne hen på Mågestellet, som
Fanny Garde i 1892 skabte til Bing & Grøndahl.
Loftet i spisestuen er noget enklere end det i
stuen. Det domineres at de kraftige indkassede tværbjælker med deres
markante renaissance konsoller i sider af rummet. Over bjælkerne
krydser staffbrædderne vinkelret på langs. De hvide døre svarer til
dem i stuen. Spisestuen har som noget særligt et mørktmalet
omløbende brøstningspanel af staffbrædder med gesims og
tandsnitsdekoration for oven. Panelfeltet ser ud til at være nærmest
samme farve som væggen. Mest iøjefaldende er den store skænk og
hylden ovenfor med de dekorativt anbragte keramiske kander og skåle.
Møblerne er af samme enkle type som dem i stuen. Grues svigerdatter
mener ikke, at de er tegnet af Niels Ebbesen Grue. Også her er blot
et ferniseret trægulv.
|
|
|
Set fra vest, hvor i dag Torps Allé løber, står
fem personer opstillet til ære for fotografen. Fra venstre er det
formodentlig Niels Ebbesen Grues hustru, Maren, ham selv, en
medhjælp(?), en hushjælp og dertil datteren Ebba Dorthea. Hun blev
født i 1909 og mange år senere gift Jespersen. Dermed kan
fotografiet dateres til første halvdel af 1910’erne. Bemærk, at
vinduerne nu er hvidmalede.
|
|
Hos Niels Ebbesen Grues efterkommere har det været muligt at låne et
udateret foto fra Torp. Her ses stuen, som den så ud, da han boede i
huset i Søndergade. |
|
Hos Niels Ebbesen Grues efterkommere har det været
muligt at låne et udateret foto fra Torp. Her ses spisestuen, som
den så ud, da han boede i huset i Søndergade.
|
|