”Gaarden” 1844 +
1846 samt nogle ord om
aftægtsboligen, ”Hytten”
Den firlængede gård blev opført af Povl Jepsen, der i 1854
byttede den med Holsted Kro. Gaarden kom dermed til at danne rammen om
billedhugger Niels Hansen Jacobsens barndom, i det hans far havde haft
Holsted kro, og nu kom til at drive den store gård og oparbejdede en
trælasthandel. Billedhuggeren erindrede siden at have set Peder Holden
Hansen på indkøb. Han var en kræsen herre, der vidste, hvad han ønskede, og
ikke lod sig tilfreds med det øverste stykke tømmer.
I
biografien om Niels Hansen Jacobsen (1945) kan man læse
lidt om Peder Holden Hansen, der også gik under navnet Peder Holdensen:
”A vild saa grov gjaen ha va’n Arkitekt – men no er a vel
bløwn for gammel,” sagde Peder Holden Hansen engang til Hansen
Jacobsen, da Billedhuggeren som ungt Menneske
var hjemme paa Besøg i Fødegaarden.
Dengang forstod N. Hansen Jacobsen endnu ikke
at værdsætte Peder Holdensens Kunst; han fortrød siden, at han ikke havde
svaret ham: "Naar man har bygget saadanne Huse, som du har gjort, saa er man
Arkitekt!” Hansen Jacobsen sluttede sin Hyldest til Peder Holdensen og den
gamle Gaard med disse Ord: ”Naa, som Honnør for ham har jeg sat en
lille pæn Mindesten paa hans Grav – det synes jeg dog, han skulle have ud af
det.”
Denne tekst om den for snart længe siden nedrevet Gaarden er
baseret på en stribe fotografier i Vejen Kunstmuseums arkiv samt de
opmålinger som Holger Sørensen blandt en gruppe arkitektstuderende foretog
under et kursus på Aagaard Højskole 10.8.-10.9.1917 og fik publiceret i
tids-skriftet/publikationshæftet ”Maaleren”, efteråret 1917. Dertil knyttes
nogle af arkitekt Steffen M. Søndergaards bemærkninger fra hans Holden
Hansen monografi fra 1986.
I
forordet til ”Maaleren” efteråret 1917 står følgende om huset:
”Skønt stuehuset er symmetrisk, er det ikke saa fast inddelt
som Damgaard-ens, idet pillerne ikke er lige store, heller ikke gavlen med
de to fag stillet ved siden af hinanden er saa klar som den tre fags.
Paa den anden side er der her gjort et forsøg paa at
motivere pilastrene, idet de bærer enderne af den afbrudte
gesims. Desværre er beliggenhedsplanen og stuehusets plan
ikke indsendt (og desværre ej heller stuehusets
facade mod syd). Aftægtshuset er en sjælden smuk og fast løsning af et
lille hus, og man ser, i hvor høj grad det er lykkedes
bygmesteren at gennemføre sit krav om orden og symmetri, selv hvor
pladsen var kneben. … Ifølge oplysninger, for hvilke
”Maaleren” skylder hr. Billedhugger N. Hansen Jacobsen
tak, er de begge opførte af røde mursten, brændte af bygherren
selv. Disse mørke, bløde sten er saa muret op
i ler og sand, der er kun anvendt kalk til
fugningen eller vistnok snarere vandskuringen. Soklerne stod oprindelig i de
røde sten, gesimser og pilastre var hvidtede, vinduerne var hvide, dørene
røde.”
Teksten er måske forfattet af P. V. Jensen-Klint selv, og retskrivningen
afspej-ler tilknytningen til højskolemiljøet, hvor mange ikke længere brugte
store bog-staver til navneord, men å har dog endnu ikke fundet indpas hos
forfatteren.
Arkitektstuderende Holger Sørensens tegning fra Maaleren 1917 af Gaardens stuehusfacade mod gårdspladsen.
Gaardens stuehus er i facaden mod gårdspladsen et fint
eksempel på alt det, der blev typisk for Peder Holden Hansens huse. Facaden
er præget af god ro takket være en taktfast symmetri, der dog på ingen måde
afspejlede rytmen i den indre rumfordeling.
Midtfor
understeges symmetrien i den trekantede fronton over indgangen. I sin
grundform efterligner den en antik trekantet tempelgavl. Men over
hoveddøren har Holden Hansen valgt at bryde den i princippet bærende
vandrette gesims, der går i husets længe under tagskægget. I
forlængelse af lånet fra antikken lader Holden Hansen det
se ud til at gesimsen omkring indgangspartiet støt-tes af de to pudsede
pilastre (søjler i relief), der flankerer hoveddøren.
Jævnt fordeler de seks vinduer sig med tre til hver side for hoveddøren.
Om den skri-ver Steffen M. Søndergaard:
”Den to-fløjede fyldningsdør var af samme type
som i Damgaard, Toftegaard og Dyrgaard, men i stedet
for snitværk i over-vinduet var der krydssprosser lige som i bl.a. Vonsild
Kirke – hvoraf også in-spirationen til
frontonvinduets radiære sprosser kan stamme.
Gaardens smårudede vinduer var derimod ikke
karakteristiske for Holden Hansens huse.”
Direkte over gårdspladsen stod laden og vinkelret mellem de
to længer lå avlsbygningerne. Alle fire stråtækte bygninger havde afvalmede
tage. Det vil sige, at tagene skråner ned mod den korte gavl. Af gamle
fotografier fremgår det, at der var yderligere et par bygninger (se
billedserien nedfor). Da der desværre ikke eksisterer en grundplan fra 1917
opmålingerne eller tidligere, er det ikke til at sige, hvordan de hørte til,
og hvad deres funktion har været.
Gaardens enestående firlænget anlæg var fredet og stod et godt stykke efter
billedhuggerens død, men blev i tiden 1953-54 nedrevet til fordel for
opførelsen af plejehjemmet Rosengården. Det var dog allerede i slutningen af
1990’erne helt utidssvarende og måtte bygges om til lejligheder.
Det hed sig ved nedrivningen, at Gaarden var blevet for ’ringe’ bl.a. fordi
den havde fungeret som husvildebolig. Men den, der har set Egnsmuseet på
Sønderskov vokse ud af asken ved, at selv den ringeste rest under kyndig
ledelse kan genskabes til en værdigt minde om det, som arkitekturen i dag
fortsat står i gæld til: Et fint eksempel på fortidens udnyttelse af det
gode håndværk.
Som en ironisk detalje lever elementer fra Gaarden fortsat videre på Vejen
Kunstmuseum, i det billedhuggeren i sine private stuer mod nord lod kopiere
de karakteristiske Holden Hansen dørkarme fra sit barndomshjem. Flot er de i
Maalern 1917 tegnet ind, men dér er eksemplerne hentet fra Damgaard. Der er
rosetter i hjørnerne og påsat diagonale bånd hen over karmenes lodrette
profileringer.
|
|
|
I ”Maaleren” efteråret
1917 offentliggjordes et opslag med Emil Andersens, Jens Wedsted Hansens, Søren Knudsen Gluds og N. P. Nielsens detaljerede
opmålinger af detaljer fra huse på Kolding-Vejen kanten. På udsnittet
her ses til højre den samme type karm og dør, som
Hansen Jacobsen 1923-24 lod udføre til sine private stuer på Vejen
Kunstmuseum.
Fra billedhuggerens slægtninge har museet modtaget to små
album, der rummer en stribe fotografier fra gården suppleret med to
fotografier, der kan beses i billedhuggerens stuer på museet (1. og 4.
billede i serien).
Klik her for at sætte billedserien i
gang.
Hytten
-
aftægtshuset til Gaarden
|
|
I billedhugger Niels Hansen Jacobsens
stuer på Vejen Kunstmuseum hæng-er en usigneret akvarel af
aftægtsboligen til hans fædrene hjem, inv. VKV
636. Huset kaldes ”Hytten”, og er i dag en del af Vejen
Kunstmuseum, men udlejes. Huset var billedhuggerens bolig
frem til han i 1923-24 flyttede ind i den nordlige ende af museet. |
|
I
omtalen i Maaleren 1917 fremhæves aftægtsboligen som ”en sjælden smuk og
fast løsning af et lille hus”. Arkitekt Steffen M. Søndergaard fremfører
imidlertid i 1986 i sin bog om Peder Holden Hansen sine tvivler, og mener
ikke, at huset kan tilskrives Holden Hansen:
”Aftægtshusets symmetriske facade af-spejler både bygningens fagdeling
og dens hoveddisposition. Den midter-placerede dør
krones af en lav trekantfronton med rundt vindue, og
et par rustikapilastre bærer den afbrudte hovedgesims, der fortsætter et
lille stykke ind på gavlene og danner afsæt for
overgavlenes gesims. Opmålingen fra 1917 viser hoveddøren
som en to-fløjet fyldningsdør med tre ens
bosse-fyldninger i hver fløj og med et lavt overvindue.
Opmålingen viser også, at vinduerne har været
udført med et postprofil, der ikke kendes fra andre af den huse,
der er tilskrevet Holdens Hansen. Heller ikke
tofyldningsdørene eller tilhørende indfatninger har
paralleller i de huse, der i øvrigt tilskrives
Holden Hansen. …. Med hensyn til aftægtshuset må der
foreligge en misforståelse, idet en stor del
af detaljerne her savner fællestræk med Holden Hansens huse.”
I Vejen Kunstmuseums arkiv er der i Niels Hansen Jacobsens
fotosamling en del billeder af Hytten. Som ved Gaarden kan de sammen med
tegningerne i Maleren 1917 fortælle os en del af huset og især om, hvordan
dets ejer har brugt det. Ser man på grundplanen er den forholdsvis
symmetrisk omkring det sydvendte indgangsparti med en stue til hver side –
den mod venstre/vest en anelse større end den til højre/øst. I det
nordøstlige hjørne er et rum, som måske har fungeret som soveværelse. Der er
dog siden indrettet trappe og soveværelser på 1. sal. Den stejle todelte
trappe midt i huset ved siden af skorstensløbet fra ildstedet i køkkenet har
formodentlig Hansen Jacobsen ladet udføre efter forbillede i
bibliotekstrappen på Koldinghus. I det nordvestlige hjørne er der et lille
spisekammer ved siden af køkkenet. Huset er forsynet med to døre – den mod
syd og en lille køkkendør. Der er i nyere tid påsat et vindfang i den
østlige gavl med indgang, hvor der tidligere var et vindue. Udefor
hoveddøren er der samme type stenbelægning som ved Gaarden. Indgangen
flankeres af to rosenbede, der er kantet med liguster og ved soklen er der
plantet et par vin.
|
|
Fra Tyskland fik Niels Hansen Jacob-sen besøg af
Henriette Hahn-Brinckmann. Hun var født, opvokset og
uddannet i Danmark, men blev i Tyskland gift med Justus
Brinckmann, den legendariske grundlægger af Museum für
Kunst und Gewerbe i Hamborg. Sammen sidder de to
kunstnere på et stenstykke, og ligusterhækken er næsten
væk. Hen over indgangsdøren anes et andet keramisk
relief, et udkast til det sandstensornament,
som billedhuggeren udførte til drikkefontænen til banegårdspladsen i Vejen.
Relieffet hænger i dag i Skulptursalen på Vejen
Kunstmuseum oppe over døren ind til billedhuggerens
stuer. |
Her ses Niels Hansen Jacobsen foran Hytten sammen med en kvinde, der må være hans anden hustru, Kaja.
Stenen til venstre fortæller, at billedet må være taget efter 1908.
Vinen har fået godt fat og dækker nu hele indgangs-partiets
trekantsfronton. I husets vestlige gavl ses et åbent vindue på 1. sal –
måske den indre ombygning og inddragelsen af 1. salen skete, da billedhuggeren blev gift for anden gang, og de nu skulle bo to i det forholdsvis beskedne hus. |
|
|
|
|
|
I privateje findes en lille usigneret akvarel, der forestiller Gaardens stuehus og gavlene på
to af avls-længerne. Tydeligt ses det at helheden blev bundet sammen af en gennemgående materiale-holdning: de stråtækte tage, røde mursten og hvidtede gesimsbånd.
Johan Ulrik Bredsdorff (1845-1928) udførte i 1905 dette maleri, der tilhører
Vejen Kunstmuseum (inv. VKV 18). Det bærer titlen ”Bondegård, vinter”, men motivet siges at være Niels Hansens barndomshjem, Gaarden. Det bekræftes i billedserien nederst i dette afsnit. Bredsdorff har malet gårdanlægget fra det østlige hjørne, så det er stuehusets østgavl og stendiget, der ses til venstre i maleriet.
Arkitekt Steffen M. Søndergaards foto-grafi fra 1985 af Vonsild Kirkes portal.
I Maaleren efteråret 1917 er gengivet
N. P. Nielsens og Vilh. Wittrups tegning af Hyttens hovedindgangsfacade
samt af den ene gavl. Der er på tegningerne inden antydning af vinduer i
gavlen på 1. sal.
Her ses Hansen Jacobsens søster
Maren sammen med sin datter Henny(?) og i forgrunden dennes to sønner, Poul og Anders Bruun-Møller.
Ved huset ses ligusterhækken og syrenen på hjørnet.
Kigger man nøje efter, viser det sig, at
billedhuggeren midt over indgangen har ophængt et eksemplar af sin
keramiske ”Foraarsmaske”.
Desværre er der ingen noterede oplysninger ved Niels Hansen Jacobsens fotografier, så oplysninger
om de portrætterede modtages gerne. De er ’fanget’ ved indgangen til Hytten og over døren ses en af billedhuggerens lidt farlige kera-miske masker. Det
eksemplar, der nu hænger i keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum er på
over-fladen præget af nogle små kalkansamlinger, der måske kan forklares ved den påvirkning, som det har modtaget mens det hang over indgangen.
Afslutningsvis vises
her det eneste kendte interiør fra Hytten. Til højre sidder Niels Hansen
Jacobsen sammen med Kaja. Bag dem anes en stor gennembrydning, der må være
sket sammen med de øvrige ændringer i huset.
De må være i den forreste stue
mod øst. Man kigger derfor ind i det rum, der måske tidligere har været
soveværelse. Her er det opretstående klaver, som billedhuggeren var glad for at spille på. Ovenpå det står et udvalg af hans keramik, og i rammen til
højre skimtes Henriette Hahn Brinck-manns træsnitsportræt af Niels Hansen
Jacobsen.
|