P. V. Jensen-Klint (1853-1930)
Smedens Hus,
Stationsbyen, Landsudstillingen i Aarhus
Opført 1909, nedrevet efter udstillingen
Op til den
store landsudstilling i Århus, der blev afholdt i sommeren 1909,
satte en gruppe arkitekter sig for at forberede det praktiske og
økonomiske grundlag for at opføre en mønstergyldig stationsby i
tilknytning til Landsudstillingens allerede planlagte del. I al hast
blev en række arkitekter udpeget til at tegne hver sin bygning til
denne idealby, der skulle ”oplade Øjnene paa vor Landbefolkning
til at se Forskellen paa godt og ondt”, som det hed i
målsætningen. Blandt andre Anton Rosen, Hack Kampmann, Ulrik
Plesner, Andreas Clemmensen og Jensen-Klint blev valgt som
arkitekter på hver deres hus. På baggrund af en byplan tegnet af
Kampmann blev der i alt opført 13 forskellige huse i Stationsbyen,
tilegnet hver sin særlige funktion. Stationsbyen blev en enorm
succes og ansås af mange for at være ”et vægtigt Bidrag til at
omstemme vore Landsbyer og Stationsbyer i Skønhedsretning”, som
Politikens anmelder skrev. Også i udlandet var der stor interesse
for projektet, der bl.a. begejstrede en tysk arkitekt fra
tidsskriftet Architektonische Rundschau, som i en rigt illustreret
artikel kaldte husene ”sande Perler i jævn Architektur”. Her
var fuld forståelse og beundring fra den tyske arkitekt, der anså
Stationsbyen for at være ”et Stykke praktisk
Kulturarbejde, som man ikke kan ønske sig bedre.”
Stationsbyen blev et gennembrud for
de små, massive murstensbygninger med brede huskroppe og valmede
tage, hvor enkle proportioner og klassiske inddelinger
overflødiggjorde den dekoration, man havde fundet uundværlig for
arkitekturen indtil da. Herfra udsprang Bedre Byggeskik-foreningens
sagtmodige, men holdningsfulde hustyper. Og her fik unge arkitekter
impulser til en videreudvikling af de klassiske dyder på et moderne
grundlag, i toneangivende arbejder som Gudhjembanens
stationsbygninger, Bakkehusene eller villabyen Grøndalsvænge, der
alle er tegnet af arkitekter med rødder i den Klint’ske opdragelse.
Jensen-Klints bidrag til Stationsbyen var Smedjen, der må betegnes
som hans mest stilfærdige hus, om end det udmærkede sig med lidt
større personlighed end Stationsbyens øvrige huse. Det er en aflang
bygning med saddeltag og fremskudt valm, der hviler på seks stolper.
Bag denne primitive ’porticus’ ligger selve smedjen, og bag denne en
simpel bolig, der har indgang i gavlen i modsatte ende. Gavlens
hævede kam er lånt fra Aagaards hus, ligesom de murede udkragninger
under tagskægget. Husets eneste egentlige dekoration er tre
udkragende murskifter på gavlen. Langsidernes løse vinduessætning
giver sammen med den høje skorsten og det fremskudte valmtag en
dynamik i huset, som ikke fandtes i Stationsbyens øvrige huse. Man
kan se af skitserne, at det er tegnet i hast. Det lader til at dette
vilkår samt det skrabede budget har haft en sund indvirkning på
huset, der har noget instinktivt over sig. Som en primitiv urform,
rettet lidt til af en arkitekt der ikke har haft tid til at gøre det
til ’rigtig’ arkitektur.
|
|
|