Niels Ebbesen Grues liv og levned
Af Linda Klitmøller og Teresa Nielsen
Uddannelse til tømrer og arkitekt
Niels Ebbesen Grue (Grue) blev født i
1879 og blev en af tolv søskende på Lille Dalgaard i Vejen Sogn.
Deres mor hed Dorthea, født Ottesen (1855-1913), og faren var
gårdejer Ebbe Madsen (1850-1918), sparekassedirektør, sognefoged og
sognerådsformad. Sønnen kom i lære som tømrer hos en lokal mester,
Niels Pedersen på Dalhus mellem Vejen og Askov. Dér lærte han faget
fra 1895-1898. Svendeprøven blev aflagt i Slagelse Købstad den 19.
april 1899, hvor han forfærdigede en kvist efter forud antaget
tegning.
|
Fotograferet foran hoveddøren til det gamle stuehus til
Lille Dalgaard ses Niels Ebbesen Grue sammen med sin familie.
Stående ses fra venstre ”Store Kristian”, der var karl på
Lille Dalgaard. Foran ham står broderen Thorvald, dernæst
søsteren Margrethe og Anna, der senere blev gift med
Frederik Grue. Midt for står bror Peter, dernæst søster
Mette, den unge arkitekt og hans mindre søskende Karen og
Kristian. Siddende ses Niels Ebbesen Grues far, Ebbe Madsen
og hans hustrus stedmoder, Mette Kirstine født Pedersdatter
og gift Ottesen samt Ebbe
Madsens hustru, Dorthea født Ottesen. De to små knælende
drenge er arkitektens yngste brødre, Alfred til venstre og
Ejnar til højre. |
I de følgende år frem til efteråret 1902, hvor han blev
indkaldt til militæret, arbejdede han som svend hos Niels Pedersen. Om vinteren
var han på højskoleophold. Det vides, at han var på Vallekilde Højskole, og på
Askov Udvidede Højskole, hvor han var elev vinteren 1901 og 1902. Grue optræder
som den ivrigt lyttende unge mand i venstre side af Erik Henningsens berømte
maleri fra 1903, ”Et foredrag i Dagmarsalen, Askov Højskole” (Frederiksborgmuseet,
skitse på Ribe Kunstmuseum).
Efter endt værnepligt ønskede Grue at
videreuddanne sig, og hans tidligere mester gav ham da sin varmeste
anbefaling til et stipendium til Københavns Tekniske Skole med
følgende ord:
”han var særdeles flink
og paapasselig under sin Læretid, som Svend var han dygtig og
paalidelig.”
Om han fik stipendiet vides ikke, men i de
følgende vintre deltog han i såvel dag- som aftenundervisningen på
Det Tekniske Selskabs Skole i København på Bygningsskolen. Da han i
januar 1907 søgte om rejseunderstøttelse til et ophold i udlandet,
gav skolen ham følgende skudsmål med på vejen
”han har med Flid og godt Udbytte fulgt
Undervisningen paa Bygningsskolen”
Af korrespondance -
der er bevaret hos Grues efterkommere - fremgår det, at anbefalingen
var til nytte. Han modtog et rejsestipendie på 300 kr., men har
anført, at turen kom til at koste ham 425 kr. På turen havde han
selskab af en god ven, der omtales som Bojsen. Undervejs besluttede
Grue sig for kun at rejse. Han ville ikke søge arbejde, da det blot
ville forlænge den tid han var hjemmefra – og tankerne om hans
udkårne Maren, der på det tidspunkt gik på husholdningsskole på
Baungaard, har nok været en vigtig drivkraft.
En række daterede postkort siger en del om hans rejserute. Den 19.
maj var han i Berlin, hvorfra han skrev, at han havde ”faaet
bekræftet, at ogsaa Bygningerne her som andre Steder er kopi af
dammel Ægyptik og Græsk Bygningskunst. Naar jeg tegner en Bygning er
jeg meget ked af det, naar jeg ikke kan faa noget Ejendommeligt og
originalt ved den, men det er jo paa en Maade en Trøst saadan paa en
Rejse i Udlandet at faa bekræftet, at dette at bygge originale
Bygninger er en Opgave, som selv meget store Arkitekter kan bryde
deres Hoveder med.”
Den 21. maj var han nået til Leipzig, den følgende dag gjorde han
holdt i Nürnberg. Den 24. maj var han i München og tre dage senere i
Tirol, Østrig. Den 30. maj var postkortet sendt fra Zürich, Schweiz,
hvor det fremgår, at han var bosat i et par uger inden han vendte
hjemad. Fra Berlin skrev han: ”Svejs (sic) bliver saa det længste
Ophold, der er jo mange Træbygninger og mange Bjerge og Søer, som vi
skal have set efter.”
Den 9. juni var han på udflugt til Schaffhausen, og den 14.-15. juni
gik turen til Luzern med besøg på Pilatus. Den 17. juni skrev han
fra Basel, at turen ville gå videre over Heidelberg til Köln. Den
23. juni var han atter hjemme på Lille Dalgaard, og var straks i
sving. Til Maren skrev han, at han skulle ”udføre Tømrerarbejdet paa
det nye Savværk”.
Allerede i 1905 havde Grue etableret sig som
selvstændig tømrermester i Vejen.
Foråret 1907 afsluttede han sin uddannelse på Bygningsskolen i
København, og fra han kom hjem fra sin Europatur, virkede han i en
årrække næsten enerådende som Vejens arkitekt.
Grue blev i 1908 gift i
Brørup gamle kirke med Maren Olsen (1879-1955) fra Vester Vedsted.
Hende havde han mødt under ophold på Askov Højskole. Inden sit ja
til ægteskabet valgte hun dog først at ’realisere sig selv’ i en
noget anden grad, end man i datiden var vant til, at kvinder gjorde
det. Hun rejste til Sydafrika, hvor hun levede i årene 1904-07.
I 1909 fik Maren og Niels Ebbesen Grue datteren Ebba Dorthea (gift
Jespersen) og i 1913 fulgte sønnen Olav.
Karriere som arkitekt
Formodentlig blev en nybygning i 1906 af
stuehuset til barndomshjemmet, ”Lille Dalgaard” det første hus, som
Grue stod for. Året efter byggede han villaen ”Torp” i Søndergade
38, der skulle danne rammen om hans eget familieliv. Snart fulgte en
lang række af Vejens mest markante bygninger. I de tidlige år
arbejdede Grue efter tidens herskende mode, en afdæmpet udgave af
historicismen, hvor arkitekterne hentede inspiration i fortidens
stilarter. Markante eksempler på hans tidlige byggerier er Vejen
Sparekasse og Kastens forretningsejendom fra 1909 og ”Vejenhus”, som
han opførte året efter på det modsatte hjørne af Nørregade – lige
ved passagen op til dér, hvor Vejen Kunstmuseum siden kom til at
ligge. I 1911 udførte han ”Baungaard” og 1913 blev han betroet en
udvidelse af kontorbygningen til byens største virksomhed, Alfa
Margarine.
Måske særligt i kraft af
besøget på Vallekilde Højskole, hvor han formodentlig har truffet
bygmester Andreas Bentsen (far til en af Bedre Byggeskiks
hovedpersoner, Ivar Bentsen), og gennem sin tilknytning til
højskolemiljøet, blev Grue tidlig grebet af de tanker, som blev
lanceret af arkitekterne bag Bedre Byggeskik. **
Både P. V. Jensen-Klint og Ivar Bentsen har haft deres gang i Askov,
og det er nærliggende, at de - om ikke andet - har mødt hinanden
gennem deres fælles bekendt, billedhugger Niels Hansen Jacobsen,
hvis keramik ses i rigt mål i Grues private hjem. Af eksempelvis
Vejen Brugsforening fra 1913 fremgår det, at Grue allerede inden
Landsforeningen Beder Byggeskiks oprettelse i 1915 arbejdede ud fra
de samme idealer om at skabe enkle, harmoniske og velproportionerede
huse i en stil, der knyttede an til en hjemlig materialer og
byggetraditioner. **
I nekrolog den 22.1.1937 fremgår det, at Maren og Niels Ebbesen Grue
var ”stærkt knyttet til Askov-Kredsen”. Også P.H. omtaler i sin
nekrolog af 23.1.1937: ”Den Paavirkning, han i sin Ungdom kom ud for
som Elev paa Askov Højskole, levede han stærkt i til sin Død, og
selv om han ikke altid hørte til de meget talende, kom det glimtvis
frem, hvad han mente at skylde sin Ungdoms Skole og dens Lærer.”
|
Hos familien er bevaret
et knivskarpt fotografi, hvorpå hans søn har skrevet: ”Niels Ebbesen
Grue i midten bageste række, sikringsstyrken under 1.Verdenskrig,
forår 1915.” Grues svigerdatter fortæller, at det var svært at
undvære ham. Sognerådet skrev og klagede sin nød. De fremførte, at
han havde mange offentlige hverv at passe, og det lykkedes at få ham
’frigivet’ og hjem til Vejen. Bag på fotografiet han Grue i
vilkårlig rækkefølge skrevet lidt om sine soldaterkammerater: ”188
Peder Vernesen, 189 Jens Laurids Pedersen. Øster Røverdal, pr.
Fredericia, 190 (ingen oplysninger), 191 Hans Gravelind Hansen,
Fauerholdt (?) pr. Ikast, 192 Murer Hans Jørgensen, Vejlby pr.
Middelfart, 193 Søren Peder Mathisen, Houved pr. Hobro, 194 Phillip
Skjoldborg, Enghavevej, Holdstedbro, Markarbejder, 195 Kusk Georg
Olsen, Kongensgade, Esbjerg.” Foto N. Danielsen, Frederiksberggade
21, København.
|
Til støtte og oplysning for kommende bygherrer
udgav Grue i 1918 pjecen ”Hvorledes bygger jeg bedst og billigst mit
Hus”. Hæftet står som en klar støtteerklæring til Landsforeningen
Bedre Byggeskiks virke, og har formodentlig været medvirkende til,
at han kom til at stå for en lang række beboelseshuse i Vejen
området. I hjemmesidens eksempelmateriale ses blandt andet et par
villaer fra Rosengade, ”Peterslyst” til handelsmand L. P. Jensen og
et hus til sagfører Sivebæk.
Klik her for at gå videre til hæftets tekst og illustrationer
Niels Ebbesen Grues arbejde i ’byens
hjerte’
Geografisk tæt ved opførelsen af ”Vejenhus” og Kastens ejendom stod
Grue i 1921 for opførelsen af Vejen kommunekontor. Bygning står
fortsat som Østergade 2, hvor man i dag finder Lokalhistorisk Arkiv.
Huset viser, hvor lidt plads man dengang kunne nøjes med til de
kommunale opgaver! De følgende år arbejdede Grue fortsat i hjertet
af den hastigt voksende bymidte. Erhvervsliv var i en rivende
udvikling, og der var brug for en stabil strømleverance. Derfor stod
Grue i 1922-23 for opførelsen af Vejen el-værk. Med sin symmetriakse
ud gennem kølebassinnet/Troldespringvandet førte den opgave til hans
næste store projekt, opførelsen af Vejen Kunstmuseum. Det store
bygningsværk stod færdigt til indvielse sommeren 1924. De følgende
år gik det meste af Grues tid med meget andet end arkitektur. I en
nekrolog står det, at Malt Herreds Husholdningsskole i Mindegade var
noget af det sidste Grue stod for at opføre.
I anledningen af udstillingen Bedre Byggeskik og meget,
meget mere, Huse i den nye Vejen Kommune, har medlemmer af Vejen fotoklub
lavet en billedserie, heriblandt Lars Møller Jensen som har fotograferet
Huset i Rosengade og Per Kjær som har fotograferet Vejen Elværk. Klik her
for at se billedserien
Litteratur om
Niels Ebbesen Grue
Jubilæumsskrift fra Vejen Sparekasse 1867-1967, side 27-29 Jydske
Byer og deres Mænd, bind 1, 1916, Vejen By og Sogn. Nekrologer:
Folkebladet for Vejen 22.(?) og 26.1.1937, Vestkysten, Esbjerg 22.1.1937, Olav Vang Lauridsen i Folkebladet 25.1.1937, Kolding
Folkeblad 22.1.1937, Kolding Avis 23.1.1937, Venstrebladet for det sydlige Jylland, Kolding 23.1.1937 signeret P.H., sammesteds mindeord ved Anders Andersen den 24.1.1937, Berlingske Tidende 23.1.
Gennemgang af udvalgte huse
Klik her for at læse om "Lille Dalgaard omkring 1906"
Klik her for at se Torp, 1907
|
|
|
Niels Ebbesen Grue ses for neden til
venstre som den ivrigt lyttende uge mand på Erik Henningsens maleri
”Et Foredrag i Dagmarsalen, Askov Højskole”, 1903. Tilhører Ribe
Kunstmuseum.
|
|
Omkring begyndelsen af 1920’erne udførte Niels Hansen Jacobsen et keramisk
portræt af Niels Ebbesen Grues søn, Olav. Det er i privateje.
|
|
På et udateret fotografi i et af Niels Hansen
Jacobsens fotoalbum ses de to bygninger, der fortsat flankerer
passagen fra Nørregade op til Museumspladsen. De er begge tegnet af
Niels Ebbesen Grue. Kastens ejendom til højre er fra 1909. Overfor
opførtes det følgende år ”Vejenhus”. Dette foto er væsentligt senere,
for der er bygget om omkring indgangen og ved vinduerne samt oppe på
anden sal, hvor hjørnet er blevet hævet. |
|
Blandt gamle glasplader findes dette
øjebliksbillede fra Vejen Kunstmuseum under rejsegildet
|
|